Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Despre scrisul copilului, la ce să fim atenți

Ne așteptăm cu toții atunci când copiii sunt mici să îndeplinească niște lucruri la anumite vârste. Ceea ce pe de o parte e firesc, sunt niște praguri importante, dar asta nu înseamnă să fim foarte rigizi. Președintele Asociației Logopezilor din România, Valeria Balaban, explică mai clar care sunt activitățile motorie fină- competenţe pe nivele de vârste:

  • 0-3 luni – Explorează un obiect
  • 3-6 luni – Încearcă să ajungă la obiecte, pune lucrurile în gură
  • 6-12 luni – Încearcă să ţină alimente, foloseşte mâna şi degetele pentru a juca jocuri
  • 1-1,5 ani – Mâzgăleşte pe hârtie, încearcă să arunce şi să prindă mingea
  • 1,5-2 ani – Desenează linii cu creionul, foloseşte lingura când mănâncă cu puţin ajutor
  • 2-3 ani – Se spală pe dinţi şi se încheie la nasturi cu ajutor, copiază un cerc, înșiră mărgele, taie cu foarfeca
  • 3-5 ani – Construieşte folosind cuburi, folosește creionul să deseneze, răsfoieşte paginile unei cărţi, copiază un pătrat, își scrie numele, scrie litere
  • 5-7 ani – Deseneză diverse figuri foarte uşor, se piaptană, perie fără sprijin, decupează forme foarte clar, își scrie numele, scrie cifrele;

Până aici am prezentat aspecte ale normalității actului grafic, să vedem ce se întâmplă dacă pe traiectele implicate în actul grafic apar leziuni.
Aceste leziuni se pot manifesta astfel:

  • dificultăți de reproducere a diferitelor semne;
  • confuzii constante şi repetate între fonemele asemănătoare acustic, între litere şi grafismul lor;
  • inversiuni, adăugiri, omisiuni de litere şi grafeme, cuvinte sau chiar propoziţii;
  • greutăţi în combinarea cuvintelor în unităţi mai mari de limbaj;
  • tulburări ale lizibilităţii, ale laturii semantice;
  • grafemele sunt plasate defectuos în spaţiul paginii, inegale că mărime şi formă, şi au o aşezare dezordonată;
  • textul este scurt, lacunar, făra unitate logică;
  • apar omisiuni de litere şi silabe, cuvinte, propoziţii, sintagme;
  • contopiri de cuvinte, substituiri de grafeme, adăugiri de cuvinte, grafeme;
  • disortografii;
  • rânduri libere sau suprapuse;
  • nerespectarea spaţiului paginii, redarea inegală a unor grafeme;
  • scrisul servil ca cel în oglindă;

Mai multe informații găsiți aici

Leave a comment

0.0/5

Newsletter

MariaComan.ro @2025