Despre scrisul copilului, la ce să fim atenți

Ne așteptăm cu toții atunci când copiii sunt mici să îndeplinească niște lucruri la anumite vârste. Ceea ce pe de o parte e firesc, sunt niște praguri importante, dar asta nu înseamnă să fim foarte rigizi. Președintele Asociației Logopezilor din România, Valeria Balaban, explică mai clar care sunt activitățile motorie fină- competenţe pe nivele de vârste:

  • 0-3 luni – Explorează un obiect
  • 3-6 luni – Încearcă să ajungă la obiecte, pune lucrurile în gură
  • 6-12 luni – Încearcă să ţină alimente, foloseşte mâna şi degetele pentru a juca jocuri
  • 1-1,5 ani – Mâzgăleşte pe hârtie, încearcă să arunce şi să prindă mingea
  • 1,5-2 ani – Desenează linii cu creionul, foloseşte lingura când mănâncă cu puţin ajutor
  • 2-3 ani – Se spală pe dinţi şi se încheie la nasturi cu ajutor, copiază un cerc, înșiră mărgele, taie cu foarfeca
  • 3-5 ani – Construieşte folosind cuburi, folosește creionul să deseneze, răsfoieşte paginile unei cărţi, copiază un pătrat, își scrie numele, scrie litere
  • 5-7 ani – Deseneză diverse figuri foarte uşor, se piaptană, perie fără sprijin, decupează forme foarte clar, își scrie numele, scrie cifrele;

Până aici am prezentat aspecte ale normalității actului grafic, să vedem ce se întâmplă dacă pe traiectele implicate în actul grafic apar leziuni.
Aceste leziuni se pot manifesta astfel:

  • dificultăți de reproducere a diferitelor semne;
  • confuzii constante şi repetate între fonemele asemănătoare acustic, între litere şi grafismul lor;
  • inversiuni, adăugiri, omisiuni de litere şi grafeme, cuvinte sau chiar propoziţii;
  • greutăţi în combinarea cuvintelor în unităţi mai mari de limbaj;
  • tulburări ale lizibilităţii, ale laturii semantice;
  • grafemele sunt plasate defectuos în spaţiul paginii, inegale că mărime şi formă, şi au o aşezare dezordonată;
  • textul este scurt, lacunar, făra unitate logică;
  • apar omisiuni de litere şi silabe, cuvinte, propoziţii, sintagme;
  • contopiri de cuvinte, substituiri de grafeme, adăugiri de cuvinte, grafeme;
  • disortografii;
  • rânduri libere sau suprapuse;
  • nerespectarea spaţiului paginii, redarea inegală a unor grafeme;
  • scrisul servil ca cel în oglindă;

Mai multe informații găsiți aici